You are here: Home » News
  • Afvallen in de nagebootste bergen


    19 May 2010

    Een verblijf in de bergen zorgt er vaak voor dat iemand afvalt. Dat komt naar alle waarschijnlijkheid doordat het lichaam sneller vet verbrandt omdat de lever en de spieren harder moeten werken. Wetenschappers uit Nijmegen en Wageningen willen weten of het ook op zeeniveau mogelijk is gewicht te verliezen onder bergachtige omstandigheden en hebben daarom een speciale hoogtekamer laten bouwen door een bedrijf uit Tiel.

    Dat meldden de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en de Wageningen Universiteit woensdag. De onderzoekers willen gezonde vrouwen met licht overgewicht laten fietsen in de speciale hoogtekamer, die op de campus van de HAN staat. Als blijkt dat de vrouwen in de berglucht in die kamer ook sneller gewicht verliezen, wordt inspanning onder hoogtesimulatie een nieuwe afslankmethode met individuele voedings- en bewegingsadviezen. Het project loopt tot eind van dit jaar.

    Het zuurstofgehalte van de lucht in de hoogtekamer wordt teruggebracht tot 17 procent. Dat komt overeen met berglucht op een hoogte van 1500 tot 2000 meter. Spieren schakelen op die hoogte over op een andere energievoorziening voor het lichaam. Bij dat proces speelt de lever een belangrijke rol, maar het lichaam verbruikt daarvoor wel meer energie, wat leidt tot gewichtsverlies.

    BRON: Telegraaf.nl

  • 'Te dikke' man ontslagen


    19 May 2010

    Een Australiër met overgewicht is zijn baan kwijtgeraakt omdat hij te dik werd bevonden.

    De 57-jarige Lance Pedersen uit Brisbane werkte 14 jaar lang als vorkliftchauffeur bij Heinz, maar kreeg onlangs te horen dat hij aan de lopende band moest gaan staan. Na medisch onderzoek bleek hij echter ongeschikt voor dat werk. Zijn werkgever achtte Pederson 'te zwaar' en heeft de man daarop ontslagen, meldt de Courier Mail.

    Pederson heeft een klacht ingediend wegens onrechtmatig ontslag. De man had naar eigen zeggen nooit eerder een waarschuwing gekregen over zijn gezondheid. Volgens de vakbond van Heinz en de huisarts van de man is hij overigens perfect in staat om zijn baan uit te oefenen.

    Een woordvoerder van Heinz wilde nog kwijt dat er binnen het bedrijf een nieuwe functie voor Perderson is gezocht, maar zonder resultaat.

    BRON: Telegraaf.nl

  • Eén op de zes vrouwen zet man op dieet


    19 May 2010

    Eén op de zes Britse vrouwen zet haar partner op dieet zonder dat met hem te bespreken.

    De echtgenotes gebruiken allerlei trucs om manlief te laten afvallen. Dit blijkt uit een enquête die is uitgevoerd in opdracht van The Atkins Diet, waarover The Telegraph bericht.

    Light
    Vrouwen die vinden dat hun man of vriend wel een paar kilo’s kwijt mag, snijden bijvoorbeeld het vet weg van het vlees voor het bakken of stoppen zelfs light drank in flesjes van de ’regular’ variant. Ook kopen ze magere vleessoorten en serveren ze de maaltijden op kleinere borden.

    Brad Pitt
    Een derde van de vrouwen heeft al aan haar partner proberen duidelijk te maken dat hij moet afvallen. De helft geeft ook kritiek op wat hij eet of spreekt vol bewondering over de prachtige lichamen van beroemdheden als Brad Pitt en David Beckam. Ruim een derde van de ondervraagde mannen zegt onzeker te worden wanneer zijn vriendin laat merken een celebrity aantrekkelijker te vinden dan hem.

    BRON: Telegraaf.nl

  • Nederlanders eten het gezondst


    16 March 2010

    Wat eten betreft zijn de Nederlanders het braafst. Uit onderzoek is gebleken dat we het vaakst de aanbevolen twee stuks fruit en twee ons groente per dag eten.

    Dit blijkt uit onderzoek gehouden onder 13.000 mensen in zeven Europese landen, meldt de site Medicalfacts.nl. 30 procent van de Nederlanders gaf aan dat ze minimaal zes dagen per week twee stuks fruit en 200 gram groente eten. Voor Nederlanders boven de 65+ geldt zelfs een percentage van 52 procent.

    Ook de Russen (bijna 21 procent) en de Italianen (19,5 procent) scoren goed wat betreft de inname van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groente en fruit. De Duitsers scoorden het laagst met slechts 11 procent.

    BRON: Telegraaf.nl